technology

all things about technology

technology

all things about technology

technology

در این وبلاگ قرار است برای شما عزیزان پست هایی در مورد تکنولوژی و ماشین ها و سریال های زیبایی برای شما به نمایش در بیاوریم
ایمیل:itechnologyblog@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان


مقایسه‌ی دوربین‌های حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای DSLR سال 2014

به فکر خرید یک دوربین DSLR جدید هستید. شاید برای اولین بار است که می‌خواهید به استفاده از یک دوربین با لنز قابل تعویض اقدام کنید، یا برای سال‌هاست که از یکی از انواع آن استفاده می‌کرده‌اید و اکنون قصد ارتقای آن را دارید. به هر حال ما می‌خواهیم در این انتخاب به شما با تهیه‌ی مقایسه‌ای میان ویژگی‌ها و خصوصیات برخی از بهترین DSLRهای موجود در بازار، کمک کنیم.

در این راهنما به دوربین‌های اشاره خواهیم کرد که برخی از آنها را می‌توانید به عنوان اولین DSLR خود به کار ببرید و برخی نیز برای عکاسان حرفه‌ای‌تر طراحی شده است. سعی کردیم در لیست خود بهترین دوربین‌های DSLR موجود را برای انواع کاربران بگنجانیم.

به این منظور باید لیست کوچکی انتخاب می‌کردیم. برای مثال در میان دوربین‌های ما نام دوربین غیرحرفه‌ای سونی دیده نمی‌شود و همچنین جایی برای قرار دادن دوربین میان رده‌ای EOS 700D نیز نداشتیم. نبودن در لیست ما به دلیل عدم توانایی دوربین‌های دیگر نیست، بلکه نشان می‌دهد در این بخش از بازار تا چه اندازه دوربین‌های خوب و قدرتمند وجود دارند. همچنین در این لیست خبری از وجود DSLRهای فول‌فریم هم نیست، زیرا آنها باید تحت مقاله‌ی دیگری به مقایسه گذاشته شوند.

دوربین‌های لیست مقایسه‌ی امروز ما عبارتند از:

  • Canon EOS Rebel T5 / 1200D
  • Nikon D3300
  • Nikon D5300
  • Pentax K-S1
  • Nikon D7100
  • Pentax K3
  • Canon 70D
  • Sony A77 II
  • Canon 7D M2

ابعاد

قانون کلی در دوربین‌های DSLR این است که هر چه دوربینی در خط تولید یک کمپانی جدیدتر باشد، دارای ابعاد بزرگ‌تری است. این ویژگی به دلیل آن است که مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر دارای بدنه‌ی مقاوم‌تر و کنترل‌های بیشتری هستند.

این قانون را می‌توانید در ابعاد دوربین Canon 7D Mark 2 نسبت به مدل‌های غیرحرفه‌ای ببینید. تنها استثنای لیست ما این است که کوچک‌ترین دوربین این لیست یک دوربین میان رده‌ای و به طور دقیق Pentax K-S1 می‌باشد.

وزن

جای تعجب نیست که دوربین‌های DSLR بزرگ‌تر دارای وزن بیشتری نیز باشند، به طوری که دوربین 7D Mark 2 کانن پیش از افزودن لنز به آن 910 گرم وزن دارد.

حتی دوربین‌های کوچک‌تر لیست ما مانند D3300 نیکون و Rebel T5 کانن به طور قابل توجهی سنگین‌تر از دوربین‌های کامپکت و بدون آینه هستند.

جنس بدنه

با نگاهی به جنس مواد سازنده، مشخص است که DSLRهای پیشرفته‌تر با استفاده از ساختار فلزی و پوشش مقاوم، کیفیت ساخت بهتری را ارائه می‌دهند.

با این حال، حتی دوربین‌های کوچک‌تر غیرحرفه‌ای نسبت به دوربین‌های کامپکت در دستانش ما مقاوم‌تر حس می‌شوند، البته سعی کنید از آنها در بارندگی‌های شدید استفاده نکنید.

اندازه سنسور

وجود سنسورهای APS-C در این دوربین‌ها بدان معناست که اندازه‌ی فیزیکی سنسورها به شما در انتخاب یکی از این دوربین‌ها نمی‌تواند کمک کند.

اندازه مگاپیکسل

تمامی این DSLRها با سنسورهای 18 تا 24.4 مگاپیکسل ارائه می‌شوند. به این معنی که همگی آنها قادر به تولید تصاویر با سطح جزئیات عالی می‌باشند.

پردازنده

از آنجایی که هر تولیدکننده از پردازنده‌ی تصویر مخصوص خود در دوربین‌هایش استفاده کرده، مقایسه‌ی میان آنها سخت است. با این حال می‌توانید به دنبال این بگردید که کدام دوربین از ویژگی‌های جدیدتر تولیدکننده‌ی خود بهره می‌برد.

برای مثال، دوربین D7100 نیکون از موتور پردازشگر تصویر Expeed 3 استفاده می‌کند، در حالی که دوربین غیرحرفه‌ای D3300 و دوربین میان‌رده‌ای D5300 این کمپانی از موتور جدیدتر Expees 4 بهره‌مندند.

دریچه لنز

باز هم جای تعجب ندارد که هر یک از دوربین‌های لیست ما مجهز به دریچه لنزی هستند که از این تولیدکنندگان هر یک انتظار می‌رود. به این معنا که اگر در حال حاضر دارای یکی از مدل‌های کمپانی‌های ذکر شده در لیست ما هستید، پس از تعویض دوربین خود نیازی به خرید لنز جدید ندارید.

کیت لنز

درحالیکه دوربین‌های DSLR پیشرفته معمولا فقط به شکل بدنه فروخته می‌شوند، دوربین‌های غیرحرفه‌ای و میان‌رده‌ای اغلب با یک کیت لنز همراه می‌باشند که دارای ارزش زیادی بوده و ویژگی‌‌های عکاسی خوبی در اختیارتان قرار خواهد داد.

عمده‌ترین کیت‌های لنز ارائه شده با این دوربین‌ها، 18-55 میلی‌متری بوده که با دیافراگم‌های متغیر F3.6-F5.6 همراه می‌باشند. تنها استثنای این رده، کیت لنز D7100 است که محدوده‌ی 18-105 میلی‌متر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اتوفوکوس

تمامی DSLRهای لیست ما مجهز به ویژگی اتوفوکوس تعیین فاز هستند که به طور ویژه موجب سریع‌تر شدن این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های بدون آینه می‌شود. مدل‌های پیشرفته‌تر مجهز به نقاط فوکوس بیشتر هستند که موجب اعمال فوکوس بهتر بر روی سوژه‌های موجود در فریم و ردیابی سوژه‌های متحرک می‌شود. در حالیکه دوربین A77 IIسونی دارای بیشتریت تعداد نقطه فوکوس یعنی 79 نقطه است، تنها 15 عدد از آنها cross-type می‌باشند. تمامی 65 نقطه فوکوس دوربین 7D M2 کانن از نوع cross-type هستند. دو مدل پیشرفته‌تر کانن همچنین مجهز به اتوفوکوس‌های Dual Pixel هستند که به آنها امکان اتوفوکوس در حین فیلمبرداری یا عکاسی در حالت لایو را می‌دهد.

نرخ فریم عکاسی پی در پی 

از آنجایی که DSLRها از آینه‌های تخت در حین عکاسی استفاده می‌کنند (به استثنای دوربین A77 II سونی که درواقع یک SLT با تکنولوژی آینه‌ی نیم‌شفاف‌ آن است)، دوربین‌های غیرحرفه‌ای و رده متوسط این دسته از نظر سرعت عکاسی پس از دوربین‌های بدون آینه قرار می‌گیرند.

این شرایط را می‌توان در دوربین‌های Canon Rebel T5 و دوربین‌های نیکون دید که تنها مجهز به سرعت 3 و 5 فریم بر ثانیه هستند.

با این حال گفته شده که اوج سرعت دوربین‌های Sony A77 II و Canon 7D M2 باید برای ضبط تمامی سوژه‌ها به جز سوژه‌های متحرک سریع کافی باشد.

محدوده ISO

عملکرد ISO و توانایی عکاسی در شرایط نوری کم از ویژگی‌هاییست که تولیدکنندگان طی سال‌های اخیر به ارتقای فوق‌العاده‌ی آنها اقدام کرده‌اند، همانطور که محدوده‌های ایزوی دوربین‌های لیست ما که در تصویر نشان داده شده، بیانگر این مطلب است.

شایان ذکر است که این ارقام محدوده‌های ایزوی سفارش شده هستند و اغلب دوربین‌ها قادر به پیشروی از این محدوده‌ها می‌باشند. برای مثال، دوربین 7D M2 کانن می‌تواند به محدوده‌ی ایزوی 51200 گسترش یابد، اما پیشروی از محدوده‌ی سفارش شده اغلب منجر به نویز بیشتر و فقدان رنگ در تصاویر تولیدی خواهد شد.

قابلیت فیلمبرداری

تمامی این DSLRها قادر به ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی 1080p هستند که در فریم‌ریت‌های گوناگون صورت می‌گیرد. با این حال، برخی از کاربران از نبود قابلیت فیلمبرداری 4k در این دوربین‌ها نومید خواهند شد.

تثبیت‌کننده‌ی تصویر

وجود تثبیت‌کننده‌ی تصویر یکی از ویژگی‌های خوشایند در زمان‌هایی است که می‌خواهید با سرعت پایین شاتر عکاسی کنید یا به عکاسی از راه دور بپردازید.

درحالیکه اغلب DSLRها متکی بر تثبیت‌کننده‌های تصویر مبتنی بر لنز هستند، دوربین‌های پنتکاکس و سونی لیست ما دارای لرزش‌گیر تعویض سنسور هستند که با این وجود نیازی به لنزهای تثبیت‌کننده نیست.

منظره‌یاب

منظره‌یاب دوربین A77 II سونی به دلیل داشتن منظره‌یاب الکترونیکی دوربین برتر این بخش به شمار می‌رود، زیرا سایر دوربین‌ها مجهز به یک منظره‌یاب اپتیکال هستند. وجود چنین ویژگی در دوربین سونی بدان خاطر است که در اصل این دوربین از نوع SLT می‌باشد که از تکنولوژی آینه‌ی نیم‌شفاف برخوردار می‌باشد.

در مورد منظره‌یاب‌های نوری باید عنوان کرد که همه‌ی آنها 100 درصد میدان دید عرضه نمی‌کنند، بدین معنی که عکاسی با برخی از آنها به تصاویر کمی وایدتر نسبت به تصاویر گرفته شده با سایر منظره‌یاب‌ها منجر خواهد شد.

مانیتور

از نظر رزولوشن نمایشگر، این دوربین‌ها به جز دوربین Canon Rebel T5 با یکدیگر قابل مقایسه هستند. دوربین‌های D7100 و A77 II دارای اندازه‌ی نقاط بزرگ‌تری هستند، زیرا از پیکسل‌های سفید اضافی جهت دستیابی به روشنایی بیشتر در نمایشگر استفاده می‌کنند.

مانیتورهای دوربین‌های Nikon D5300، Canon 70D و Sony A77 II قابل تنظیم در زوایای مختلفی هستند و به این ترتیب در موقعیت‌های گوناگون عکاسی قابل استفاده می‌باشند، در حالی که دوربین Canon 70D تنها دوربین لیست ماست که به نمایشگر لمسی مجهز شده است.

فلاش 

همانطور که از دوربین‌های DSLR انتظار می‌رود، تمامی دوربین‌های این لیست دارای فلاش داخلی و کفشک می‌باشند.

نوع فایل

جای نومیدی بود اگر این دوربین‌ها قادر به عکاسی در هر دو فرمت JPEG و RAW نبودند.

رسانه ذخیره‌سازی

تمامی این دوربین‌ها می‌توانند از کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC استفاده کنند. با این حال، دوربین‌های D7100نیکون، K3 پنتاکس و 7D M2 کانن دارای دو اسلات برای گسترش حافظه، بک‌آپ‌‌گیری سریع در حین عکاسی، یا ضبط عکس‌ها در یک کارت و فیلم‌ها در کارت دیگر است. یکی از اسلات‌‌های دوربین کانن از نوع SD و دیگری CompactFlashاست. تک اسلات دوربین سونی می‌تواند از کارت‌های SD یا Memory Stick پشتیبانی کند.

قابلیت‌های وایرلس

اگرچه تنها سه عدد از دوربین‌های لیست ما - Nikon D5300، Canon 70D و Sony A77 II – به وای-فای داخلی مجهز شده‌اند، اغلب آنها با استفاده از آداپتورهای اختیاری یا کارت‌های SD خاص قادر به بهره‌گیری از توانایی‌های وایرلس می‌باشند.

وایرلس موجب به اشتراک‌گذاری سریع‌تر تصاویر یا حتی کنترل ریموت دوربین‌ها با استفاده از یک دستگاه هوشمند می‌شوند. دوربین‌های D5300 نیکون و 7D M2 کانن همچنین از GPS داخلی برخوردارند.

عمر باتری

باتری تمام دوربین‌های فوق همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، دارای دوام خوبی هستند. اما دو دوربین Nikon D7100 و Canon 70D هستند که در این بخش قابل توجه می‌باشند و می‌توانند با یک بار شارژ برای گرفتن حدود 950 و 920 تصویر به کار روند.

قیمت

همانطور که می‌بینید برای ورود به دنیای جالب DSLRها باید حدود 500 دلار هزینه کنید و دوربین‌های Canon Rebel T5 و Nikon D3300 ارزان‌ترین دوربین‌های لیست ما به شمار می‌روند. اگر به دنبال دوربین‌های متوسط‌تری می‌گردید، باید به فکر صرف کردن هزینه‌های 1000 تا 1800 دلار باشید.

اغلب مواقع دوربین‌های غیرحرفه‌ای DSLR با کیت لنز همراه هستند. DSLRهای میان رده‌ای می‌توانند با یا بدون کیت لنز به فروش برسند و مدل‌های پیشرفته‌تر فقط به شکل بدنه فروخته می‌شوند، البته نمی‌توان گفت بدون کیت لنز قابل یافتن نیستند.

جمع‌بندی

اگر کاربر تازه‌واردی هستید و برای اولین بار است که می‌خواهید کار با دوربین‌های DSLR را آغاز کنید، با استفاده از یکی از دوربین‌های غیرحرفه‌ای یا میان رده‌ای لیست ما راه را اشتباه نمی‌روید. در حالی که مدل‌هایی مانند Canon Rebel T5و Nikon D3300 به شما در یافتن راهتان در کار با DSLRها بسیار کمک می‌کنند، مدل‌هایی مانند Nikon D5300 و یا Pentax K-S1 امکانات کمی بیشتر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند دوربین غیرحرفه‌ای یا میان‌رده‌ای حال حاضر خود را ارتقا دهند، پیشنهاد می‌کنیم به رده‌ای بالاتر فکر کنند تا به یک مدل جدید در همان سطح. برای مثال، اگر تا به حال از دوربین D3200 نیکون استفاده می‌کرده‌اید، D3300 نمی‌تواند ارتقای خوبی برای شما باشد و بهتر است به فکر خرید یک D5300 یا حتی D7100 باشید.

افرادی که به دنبال دوربین‌های کاربرپسندتری می‌گردد، بهتر است بر روی سیستم‌های DSLR خاص و از همان تولیدکننده‌ای که قبلا استفاده می کردند تمرکز داشته باشند، به این ترتیب نیاز نیست به تعویض تمامی لنزهای دوربین خود نیز اقدام کنند. مگر اینکه دوربینی از تولیدکننده‌ی رقیب به ارائه‌ی ویژگی بپردازد که دوربین تولیدکننده‌ی فعلی شما فاقد آن است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۲
  • ۹۳/۱۰/۱۸
  • ۶۹۱ نمایش
  • arman nastaeen

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">